Vi er vant til, at tegneredskaber er noget vi køber, men hvad sker der både med tegneredskaber og med tegninger, når vi selv laver tegneredskaberne ud af genbrugslegetøj?
På VK (Visuel Kommunikation) brugte eleverne en uge sammen med gæstelærer Flemming Dupont, der til dagligt underviser på KADK, på at transformere legetøj til tegneredskaber … eller tegnetøj, som de valgte at kalde det. Dels fordi det var et blend af legetøj og tegneredskaber, men også fordi hele processen og de tegninger, der kom ud af projektet, kaldte på en legende tilgang til både værktøj, tegneprocessen og de færdige tegninger.
De første dage i projektugen brugte eleverne på at gennemsøge de lokale genbrugsbutikker for legetøj, skille det ad og bruge delene til tegnetøj. Hvert eneste stykke tegnetøj – der var meget – skulle eleverne finde på et cool og beskrivende navn til.
De næste dage blev alt det nye sjove, underlige og udefinerbare tegnetøj testet på forskellige måder – på papirtyper, med blæk, tegneteknikker etc. Når man tegner med tegnetøj, må man acceptere det uventede. Tegnetøj har ikke samme egenskaber, som de tegneredskaber vi køber i butikkerne. Derfor er processen også nødt til at være mere legende og mindre kontrolleret.
Efter diverse tests skulle eleverne tegne alverdens dyr med deres favorit tegnetøj. De mange flotte tegninger blev samlet i et magasin i giga-format og sammen med alt tegnetøjet udstillet på DSDHs fredagsudstilling.