www.designhojskolen.dk-farvelab-a-head-grafisk-design-hoejskole-farve-lab-2000x1000
9. august

FarveLab

Visuel Kommunikation

Kan farver diktere, hvordan man læser et design?

Af — Merete Østergaard

Det undersøgte elever på Visuel Kommunikation i FarveLab’et. 

Projekt FarveLab begyndte med, en introduktion til farvecirklen; primære, sekundære, tertiære farver og hvordan de blandes.

Den indsigt brugte eleverne til at blande og indfarve 100 A4 ark. Projektet foregik i et laboratorie, hvor eleverne både skulle nå hele farve cirklen igennem, udforske mørkere og lysere nuancer og opbygge et fælles og helt unikt farvebibliotek.

Det færdige farvebibliotek blev efterfølge brugt til at arbejde med farver i både et teoretisk og praktisk perspektiv. Eleverne blev blandt andet bevidste om, hvordan de kan lave farvekombinationer, hvordan de kan afstemmer farver, så der bliver skabt en balance, og endelig undersøgte de, hvordan forskellige farve på forskellige måder dikterer, hvordan modtageren læser et design.

I FarveLab’et analyserede eleverne også, hvordan malerier var opbygget farvemæssigt, og hvilken betydning/effekt det fik, når farverne blev ændret .

SAMSUNG CSC

Der blev arbejdet med at blande farver i kontrollerede eksperimenter.

SAMSUNG CSC

Målet var at udarbejdet et fælles bibliotek.

SAMSUNG CSC

Når man udarbejder et farvebibliotek, arbejder man systematisk og med de helt små nuanceforskelle i farverne.

SAMSUNG CSC

FarveLab'et handlede også om at skabe systemer i farver.

SAMSUNG CSC

Et farvebibliotek giver både overblik og har en helt unik æstetik.

SAMSUNG CSC

Erfaringerne fra arbejdet i FarveLab blev brugt til at arbejde konkret med farver til at diktere læsning af i et design.

SAMSUNG CSC

Eksperimenterne og farvebibliotektet kom på fredagsudstillingen, og dermed blev FarveLab et fælles laboratorium for farvelære.

Den Skandinaviske
Designhøjskole