www.designhojskolen.dk-a-vk-design-proces-hoejskole-2000x1000
15. maj

At tænke med hænderne

Visuel Kommunikation

Ønsket om at levere det perfekt, en flot finish og sublim formidling blev sat på "hold". I dette projekt skulle hænderne tænke og kvantitet var i fokus

Af — Mette Grønning

Hver dag sit materiale, sin udfordring og sin begrænsning.

Hver dag i projektugen fik eleverne udleveret et nyt materiale, en begrænsning og en udfordring. Materialet skulle undersøges, udforskes og udfordres – igen og igen og igen, så alle automatikkerne og de indlysende løsninger blev sorteret fra. Målet var at formgive materialet på flere måder – flere end man troede var muligt, men som blev muligt gennem undersøgelsen, udforskningen og udfordringen af materialet.  

www.designhojskolen.dk-vk-design-proces-2-2000x1231

Udfordring nr. 1: Fold et A3 ark på mindst 30 forskellige måder.

www.designhojskolen.dk-vk-design-proces-2000x1231

Udfordring nr. 1A. Fold et A3 ark papir med et begrænset udsyn.

www.designhojskolen.dk-vk-design-proces-4-2000x1231

Resultatet af udfordring nr. 1 var en masse smukke former og foldninger.

www.designhojskolen.dk-vk-design-proces-8-2000x1231

Udfordring nr. 2: Tegn et værktøj som du finder på skolen. Derefter skulle de andre elever på holdet tegne en kopi af denne tegning.

www.designhojskolen.dk-vk-design-proces-10-2000x1231

Udfordring nr. 3: Et dyr og en elev. Eleverne skulle tegne "deres" dyr på 10 forskellige måder. Her et lille udsnit.

www.designhojskolen.dk-vk-design-proces-5-2000x1231

Flere forskellige teknikker blev udforsket og afprøvet.

www.designhojskolen.dk-vk-design-proces-9-2000x1231

Kombinationen af tegninger af dyr og udforskningen af teknikker og materialer resulterede i mange forskellig udtryk.

www.designhojskolen.dk-vk-design-proces-7-2000x1231

Udfordring nr. 4: Fordybelse og gentagelse var mantraet for dag 4, hvor eleverne på japansk kalligraferede deres navne .

www.designhojskolen.dk-vk-design-proces-6-2000x1231

Udfordring nr. 4 krævede ikke kun fordybelse og gentagelser ... tålmodighed var også nødvendig. Det var svært - sværere end man tror.

www.designhojskolen.dk-vk-design-proces-11-2000x1231

Udfordring nr. 5: Hvordan og hvor udstiller man en uges arbejde, hvor der ikke var fokus på produkt, men proces? På gulvet i laden.

Den Skandinaviske
Designhøjskole