www.designhojskolen.dk-hoejskole-design-grafisk-indpakning-8-2000x1000
21. oktober

It is a Wrap

Visuel Kommunikation

I to uger var Visuel Kommunikation & Grafisk Design omdannet til en hybrid mellem et mindre supermarked og en emballagefabriks udviklingsafdeling, da eleverne arbejdede med visuel identitet og indpakning af fødevarer.

Af — Mette Grønning

Målet var at designe identiteter og unikke emballager til en række fødevarer. Emballagen skulle både kommunikere indholdet, indbyde til at blive åbnet, og være sanseligt for flere sanser.

Det blev eksperimenteret med mange forskellige teknikker og materialer. Fx serigrafi, folieskære, japansk marmorering og forskellige folde teknikker.Der skulle tages stilling papirkvalitet, farveskala, funktion og oplevelsen af at åbne noget.
Undervejs i projektet blev bæredygtighed, emballage-minimalisme og oplevelsen drøftet som væsentlige elementer, når man designer emballage i 2018.
www.designhojskolen.dk-hoejskole-design-grafisk-indpakning-1-2000x1231

Ugen begyndte med indkøb i det lokale supermarket og en masse papir i de flotteste farver og bedste kvaliteter.

www.designhojskolen.dk-hoejskole-design-grafisk-indpakning-7-2000x1231

Der blev laver delikate illustrationer i frihånd.

www.designhojskolen.dk-hoejskole-design-grafisk-indpakning-5-2000x1231

Det typografiske element blev justeret til perfektion.

www.designhojskolen.dk-hoejskole-design-grafisk-indpakning-2-2000x1231

Nogle elever valgte at arbejde med serigrafisk tryk til deres indpakning.

www.designhojskolen.dk-hoejskole-design-grafisk-indpakning-2a-2000x1231

Der blev igen og igen taget stilling til farve, papirkvalitet og trykteknikker.

www.designhojskolen.dk-hoejskole-design-grafisk-indpakning-6-2000x1231

Intet var overladt til tilfældigheder - forskellige udskæringer tjekkes.

www.designhojskolen.dk-hoejskole-design-grafisk-indpakning-3-2000x1231

Det færdige design skæres i det valgte materiale.

www.designhojskolen.dk-hoejskole-design-grafisk-indpakning-8-1-2000x1231

Som det allersidste i processen samles alle elementer til delikate og sanselige indpakninger.

www.designhojskolen.dk-hoejskole-design-grafisk-indpakning-11-2000x1231

Syltede græskar, syltede rødbeder og tomatjuice.

www.designhojskolen.dk-hoejskole-design-grafisk-indpakning-14-2000x1231

Rapsolie og tørrede svampe.

www.designhojskolen.dk-hoejskole-design-grafisk-indpakning-12-2000x1231

Rosenkål og flækærter.

www.designhojskolen.dk-hoejskole-design-grafisk-indpakning-13-2000x1231

Havrekiks og kvædesirup.

www.designhojskolen.dk-hoejskole-design-grafisk-indpakning-10-2000x1231

Kaffebønner og havsalt.

Den Skandinaviske
Designhøjskole