www.designhojskolen.dk-a-ab-arkitektur-hoejskole-bogstaver-2000x1000
1. oktober

Stave til Rum

Arkitektur & Bydesign

Det begynder med en skitse, fortsætter som en form og manipuleres til sidst ud fra en forståelse af tung vs let.

Af — Mette Grønning

Den første opgave for eleverne på AB var at bygge forbogstavet i deres navne i skum – altså 3D-ificere bogstavet.

Målet med opgaven var både at lære at arbejde i skum og lære et begrebssæt indenfor arkitektur og design. Et begrebssæt som er nødvendigt at kende til, når elever i deres arbejde med arkitektur skal forstå og beskrive proces og produkt. Eksempler på begreber:

Central/decentral – liniær/radial – hierakisk/uniform – rytmisk/arytmisk – spejlet/roteret – symmetrisk/asymmetrisk – åbent/lukket – stram/løs – samlet/spredt – deformeret/klart – dynamisk/statisk – massiv/hul – organisk/syntetisk – ekstruderet/sammenskubbet – blød/hård – kontrastfyldt/enkelt – stærk/svag – let/tung – foldet/stabel.

www.designhojskolen.dk-ab-bogstaver-hoejskole-arkitektur-3-2000x1231

De første skitser af mange skitser for at opgaven kan tage form

www.designhojskolen.dk-ab-bogstaver-hoejskole-arkitektur-5-2000x1231

Introduktion til skumværkstedet var en forudsætning for opgaven

www.designhojskolen.dk-ab-bogstaver-hoejskole-arkitektur-1-2000x1230

Et eksempel på det færdige produkt.

Opgaven begyndte med at eleverne skitsere på papir for at generere idéer – forskellige typer af forbogstavet i deres navn: Store og små udgaver, forskellige fonte…. Derefter skitserede de videre rumligt i plan: Snit, opstalt og aksonometri som førte til, at de kunne bygge deres bogstav i skum (cirka 20 cm. højt, maks 20 cm. langt, ca. 10 cm. bredt). Derefter blev de skårede skummodeller manipuleret – trukket, forskudt og ekstruderet med det formål at arbejde med det positive/negative rum.

www.designhojskolen.dk-ab-bogstaver-hoejskole-arkitektur-7-2000x1231

Projekterne på Arkitektur og Byrum er ofte så omfattende, at det er nødvendigt at arbejde i grupper.

www.designhojskolen.dk-ab-bogstaver-hoejskole-arkitektur-9-2000x1231

De færdige projekter blev præsenteret, og der bliver givet feedback fra de andre elever og fra underviserne

www.designhojskolen.dk-ab-bogstaver-hoejskole-arkitektur-10-2000x1231

Man bliver klogere på både egne og andres projekter ved sætte ord på sit arbejde