DSDH

Jordnær opbygning

Stampet lerjord eller på fransk pisé de terre har i årtusinder, sammen med træ, været et af menneskets primære byggematerialer og er blandt andet blev brugt til at opføre den kinesiske mur.

Den ældgamle metode er i dag ved at få sin tilbagekomst, som en bæredygtig byggemetode, der understreger brugen af lokale ressourcer og minimal miljøpåvirkning.

På Arkitektur og Bydesign har de arbejdet med stampet lerjord, en gammel byggeteknik, hvor man konstruerer fundamenter, gulve og vægge ved hjælp af komprimerede naturlige råmaterialer som jord, kridt, kalk og grus. Denne gang skulle der ikke bygges huse, men I sensommerheden har eleverne alligevel haft nok at tage sig til. De har brugt jord fra lokalområdet, gravet det op, skabt modeller og bygget træforme. Jorden er blevet blandet med frø fra hjemmehørende blomster, og til sidst er blandingen stampet til monolitter – Jordtårne, der med tiden vil erodere og igen blive en del af naturen. I mellemtiden kan vi glæde os til foråret, hvor blomsterne vil spire og skabe levesteder for insekter.

Eleverne har i projektet både lært at bygge, forholde sig til stedet og skabe kunst, der integrerer sig med naturen.

Først laves der modeller i 1:10
Området skal udvælges og placeringen opmåles, før det øverste lag muldjord skal fjernes.
Modellen er med ude, så der ikke kommer tvivl om målet
Der indsamles lækker lerjord
Grave-, sorterings- og blandearbejdet er kræver mange arbejdende hænder og finesse, så alle linjer står skarpe til sidst.
Bag værkstedet bygges de store trærammer, hvori jorden skal stampes
Plader skæres ud til flere plader
De mange udskårne plader sammensættes på ny
Når jorden næstefter skal stampes i mange lag er det godt at lade stampestaven gå på tur